Din poşta CNR

Marți, 26 Septembrie 2017 11:04 Written by
 

Interviuri

Joi, 22 Aprilie 2010 21:53 Written by
in curind..

Studii

Joi, 22 Aprilie 2010 21:53 Written by
in curind..

Tradiții

Joi, 22 Aprilie 2010 21:51 Written by
  Cuvant inainte   Un popor se deosebeste de altul prin traditiile sale care-i caractareizeaza modul de a trai si gandi. Chiar daca evolutia societatii influenteaza aceste traditii, le schimba, ele raman totusi, in mentalitatea oamenilor.   Rromii au supavietuit de milenii tocmai prin pastrarea traditiilor. Chiar si acum, in secolul XXI, cei aproape 8 000 000 de rromi care traiesc in Europa, constituie o etnie distincta, cu reguli si legi proprii. Totusi, in randul rromilor se face simtita schimbarea, adaptarea la viata moderna.   Rromii din Romania nu fac exceptie. Exista grupuri care, renuntans la vechi obiceiuri, incep incet, incet sa se alinieze majoritatii, adoptand un mod de viata asemanator acesteia, dar si familii conservatoare care doresc sa-si mentina intacte traditiile.   Aceasta idee o voi sublinia in cele ce urmeaza prin prezentarea traditiilor rromilr care isi pastreaza inca traditiile, urmad sa fac cunoscute declaratiile unui membru al comunitatii rrome (M. V.), membru ce nu se arata intru totul de acord cu aceste obiceiuri.   Datorita numarului mare de de neamuri de rromi care traiesc pe teritoriul Romaniei (peste 40), ma voi limita in a prezenta traditiille catorva dintre acestea.   Rromii Ursari   Rromii ursari obisnuiau sa traiasca pe langa vetrele localitatilor, pe langa curtile boieresti, pe langa manastiri sau la curtile domnesti (rromi vatrasi). Avand contact direct cu populatia majoritara, nerroma, au piersut foarte multe obiceiuri, traditii, elemente de cultura si educatie proprii etniei rrome,asimiland o serie de elemente de civilizatie, traditii culturale, obiceiuri culturale, obiceiuri caracteristice populatiei nerrome langa care si-au dus existenta (aculturatie). Cu toate acestea, o serie de elemente caracteristice culturii, traditiilor si civilizatiei rromilor ursari au ramas neschimbate de-a lungul secolelor.   Astazi, rromii ursari locuiesc mai ales in judetele Moldove, in judetul Bacau, in Buhusi, Ocna, Darmanesti, Moinesti, Onesti, Comanesti, etc.   In ceea ce priveste meseriile traditionale, cei mai multi rromi ursari sunt lautari, pieptanari (confectionau piptenni si alte obiecte din os sau din coarne de animale), ceaunari (cei care se ocupau cu prelucrarea metalelor, avand mici turnatorii de fonta si confectionand ceaune, cratite si oale de fonta), neustori ambulanti care comercializau prin targuri si balciuri produse confectionate de ei insisi (in timp au inceput sa comercializeze produse realizate de altii), vindecatori de boli (acestia foloseau plante medicinale pe care le preparau intr-un mod numai de ei cunoscut in combinatie cu diverse descantece si cu masaje asemanatoare cu presopunctura practicata de popoarele din Extremul Orient), artisti ambulanti (circarii) care dadeau reprezentatii prin balciuri si targuri.   Rromii care practicau alte meserii traditionale, pentru a-si vinde marfa, isi instalau atelierele in preajma grupului de ursari, astfel ca, s-a ajuns prin a fi denumiti si acestia ursari.   De unde vine denumirea de ,,Ursari"?   Rromii talentati de muzica erau solicitati de dresori (circari) pentru a realiza dresajul ursilor. Puiul de urs era ads din salbaticie, era pus cu picioarele pe jaratec in timp ce muzicantul ingana o melodie la un instrument. Dupa un timp jaratecul era indepartat, ramanand doar muzicantul cu melodia, care declansa miscarea ursului ca si cum ar fi fost tot pe jaratec.   Ursarii sunt caracterizati ca fiind oameni blajini, pasnici, prietenosi, care iubesc muzica si dansul si care convietuiesc in relatii foarte bune cu celelalte etnii. Nu sunt bogati, dar prin compoirtament si grad de civilizatie sunt apreciati de societate.   Un numar real privind populatia rroma, numarul de ursari, nu se poate preciza cu exactitare pentru ca rromii nu doresc sa-si decline apartenenta la o etnie careia i se reproseaza cele mai multe lipsuri comportamentale.   Familia   Cei doi soti nu concepeau sa nu aibe 3-4 copii, cei mai doriti fiind baietii. cand fetele se maritau, plecau la casa socrilor, iar baietii locuiau un timp cu restul familiei pana cand reuseau sa-si construiasca propria casa. Nora devenea un membru al familiei cu drepturi si indatoriri egale cu ale celorlalti copii din familie. soacra stabilea ce activitati va desfasura nora, aceasta preluand cea mai mare parte din activitatile casnice.   Banii castigati prin munca de catre fiu, ca si de catre ceilalti membri ai familiei erau administrati de tata. Intreaga familie se sacrifica pentru a-l spijini pe baiatul care s-a casatorit sa-si construiasca casa in vecinatatea familiei. Dupa ce baiatul se muta in noua casa, devenea cap de familie, cu drepturi depline, fata preocupandu-se mai mult de gospodarie dar o ajuta in continuare pe soacra. Nora cea mai mare este considrata persoana cu cea mai mare autoritate dupa soacra. Totusi, cel mai important in familie este tatal cosiderat ca fiind ,,aducatorul de noroc pentru toata familia".   Casatoria   Logodna este prilej de mare petrecereunde participa rudele cele mai apropiate, se aduce orchestra si se canta cantece de petrecere, muzica lautareasca, dar si muzica de dans. La inceput doar femeile danseaza, intr-un tarziu intrand si barbatii in joc. Cand orchestra face o pauza pentru a servi masa, incep discutiile despre nunta, cine vor fi nasii, ce orchestra va canta. spre finalul discutiilor se stabileste cu ce vor fi ajutati copiii de catre cele doua familii.   de regula, familia baiatului se angajeaza ca intr-un termen relativ scurt copiii se vor muta in casa lor, dar deocamdata vor sta impreuna cu ei. Parintii fetei se angajeaza ca in momentul in care se vor muta in casa lor, le vor mobila casa.   Mai multe informatii accesati aici.  

IMPLICAREA UTILIZATORULUI

Luni, 19 Aprilie 2010 17:19 Written by
    Filozofie CNR este o organizatie non-profit care raspunde necesitatilor minoritatii rome din Republica Moldova. Astfel, se prevede implicarea utilizatorului serviciului in luarea deciziilor, consultare si si evaluarea serviciului ca o cheie ce conduce strategia organizatiei de a  continua si schimba necesitatile romilor. CNR incurajeaza implicarea beneficiarilor in activitatile sale. CNR intimpina aplicatiile pentru locurile vacante de munca din partea beneficiarilor anterori ai serviciului, care nu au beneficiat de serviciile CNR timp de 3 luni inainte de aplicarea pentru o functie la CNR.   Multi beneficiari CNR sufera in urma dezavantajelor si excluderii sociale. CNR are scopul de a dezvolta cultura includerii si participarea prin intermediul serviciilor, pentru a facilita independenta si avocatura beneficiarilor serviciului. Serviciile CNR schimba ca raspuns beneficiarilor serviciului opinii si cerinte.   Profilul utilizatorului CNR are o diversitate de organizatii si indivizi care sint utilizatori ai serviciului, inclusiv diferite proiecte. CNR raspunde cerintelor romilor. Pentru unii utilizatori ai serviciului, datele de contact cerute sunt nr. de telefon sau e-mail pentru informatii si sfaturi. Deasemenea, CNR raspunde cerintelor domeniului voluntar, statutar si privat.   Metodele de participare ale beneficiarilor   Beneficiarii serviciului CNR participa in urmatoarele feluri: Ca membri ai Comitetului Administrativ; Ca membri ai sub-Comitetului CNR; Completarea staff-ului CNR; inclusiv intervievarea aplicantilor; La planificarea proiectelor si luarea deciziilor; Monitorizarea si evaluarea serviciului (inclusiv inspectarea); La stabilirea standardelor organizationale; La cresterea fondurilor pentru evenimente si proiecte; La plingeri si comentarii; La contactul formal cu staff-ul si administratia; Asistarea staff-ului si voluntarilor la livrarea serviciilor.     Resursele CNR pentru implicarea beneficiarului:   Utilizarea copiatorului, telefonului, faxului, calculatorului, papetariei CNR; Informatie cu privire la implicarea beneficiarului si a grupurilor de beneficiari; Accesul la training, educatie si alt sprijin asigurat beneficiarului serviciului implicat la nivel strategic si alte nivele; Cheltuielile rambursabile pentru calatorii si grija de copii; asistarea intilnirilor consultative si administrative ale CNR.     PROCEDURA SI POLITICA DE VOLUNTARIAT   1. Introducere 2.  Definitia de voluntar 3. Drepturile voluntarilor, Responsabilitatile si Beneficiile 4. Inrolarea voluntarilor   Informatii generale Cautarea voluntarilor Raspunsul la aplicatiile voluntarilor Profilul voluntarilor Lista specificatiilor si a sarcinilor Formularul de aplicare al voluntarilor Selectie (i) interviu (ii) referinte (iii) securitatea verificarilor (iv) perioada de proba   5. Orientarea/Inductia Voluntarilor 6. Exersarea Voluntarilor 7. Supraveghere si Evaluare 8. Confidentialitate 9. Sanatate si Siguranta 10. Oportunitati Egale   1. INTRODUCERE   Voluntarii reprezinta o politica de dezvoltare organizationala. Voluntarii CNR contribuie semnificativ in toate sferelede lucru ale organizatiei, atit in proiecte individuale cit si ca o parte a Comitetului Administrativ al CNR. CNR recunoaste ca voluntarii din comunitati deasemenea aduc date referitoare la probleme nationale ce afecteaza prevederi ale srviciului. Furnizarea de catre voluntari este o modalitate de mentinere puternica a legaturii cu comunitaea roma, tinere la zi cu toate schimbarile profilului si a necesitatilor nationale.   CNR intimpina formularele de aplicare de la voluntarii din toate sferele comunitatii.   2. DEFINITIA DE VOLUNTAR   Pentru scopurile CNR, voluntarul realizeaza sarcinile total sau partial pentru orice capacitate la CNR, altele decit a unui angajat, persoana autoangajata, student aranjat sau utilizator al serviciului. Un voluntar trebuie sa fie oficial acceptat si inrolat de comitetul de caritate pentru scopurile si obiectievele de caritate. CNR ramburseaza cheltuielile de voluntariat create in urma obligatiilor de voluntar. Un beneficiar al serviciului poate aplica pentru voluntariat in cadrul CNR dupa 3 luni de  incetare a calitatii de client CNR. CNR accepta serviciile de voluntariat din partea propriului staff. Oricum, pentru staff-ul CNR acesta capacitate nu este o obligatie. Serviciul de voluntariat (la alegere) al staff-ului este in afara sarcinilor normale si in afara orelor de lucru.   3. DREPTURILE, RESPONSABILITATILE SI BENEFICIILE VOLUNTARILOR   CNR valorifica contributiile voluntarilor la realizarea scopurilor sale. Voluntarii au dreptul sa fie tratati cu respect, dreptul de a beneficia de supraveghere si sprijin, dreptul de participare si implicare totala, dreptul de a li se recunoaste realizarea sarcinilor, dreptul de a fi imputerniciti in realizarea sarcinilor. Voluntarii trebuie sa indeplineasca sarcinile de voluntariat la nivelul maxim al abilitatilor lor si sa reprezinte prin realizarea sarcinilor importanta si scopurile CNR. Beneficiile voluntariatului la CNR includ:   Rambursarea cheltuielilor de calatorie pentru voluntariat, pauza de prinz daca voluntariatul mai mult de 5 ore. Referinta dupa o perioada minima de serviciu Trainingul oportunitatilor Oportunitatea de a deveni un membru al CNR si calificarea pentru comitetul administrativ al CNR Oportunitatea de a participa in planificarea si dezvoltarea CNR.     4. INROLAREA VOLUNTARILOR   A) Informatii generale CNR are scopul de a atrage voluntari care au cunostinte si/sau ii intereseaza comunitatea roma si care vor sa isi determine interesul prin activitate de voluntariat. CNR asigura oportunitati egale in inrolarea, selectarea, sprijinirea si conducerea voluntarilor sai. Desi CNR furnizeaza pe larg srvicii organizatiilor care lucreaza cu comunitatea roma, unele activitati nu necesita specialisti romi. Astfel, CNR admite si este deschis pentru practicarea voluntariatului de catre alte grupuri rasiale sau etnice.   B) Cautarea voluntarilor 1. CNR aduce la cunostinta publicului despre oportunitatile de voluntariat la CNR prin publicitate in ziare locale si rome. 2. CNR utilizeaza sectorul voluntar si alte retele, contacte pentru a atrage un numar vast de voluntari admisibili. 3. CNR plaseaza postere in librarii si alte cladiri publice, distribuie fluturasi in cadrul evenimentelor pentru a atrage voluntari. 4. CNR vorbeste despre oportunitatile de voluntariat grupurilor comunitare interesate si intilnirilor sociale. 5. CNR cere ocazional agentiilor de plasament sau birourilor de voluntariat date privind potentiali voluntari. 6. CNR ofera voluntariat grupurilor de peroane care sint desconsiderati in oportunitatile de voluntariat, ca: persoane cu dizabilitati, grupuri sociale supuse excluderii si alte grupuri discriminate.   C) Raspunsul la aplicatiile voluntarilor Pina nu se stabileste in alt mod, directorul CNR este responsabil sa raspunda cererilor voluntarilor. Cererile de a deveni voluntari ai CNR prin telefon, posta sau personal vor primi un raspuns formal de la CNR. Toate cererile vor fi inregistrate in forma de inrolare a voluntarilor, cu urmatoarele mentiuni:   De unde a aflat aplicantul despre oportunitatile de voluntariat la CNR Numele si adresa aplicantului Numarul de telefon al aplicantului Data primirii anchetei Data trimiterii pachetului informational aplicantului Data de primire a formularului completat Data intervievarii Lucrul voluntar- domeniul de care este interesat aplicantul Orice alte informatii (daca e relevant- ex. disponibilitate, interese speciale, calificare etc).     Pachetele informationale trebuie sa fie trimise tuturor persoanelor interesate de oportunitatile de voluntariat la CNR. Pachetul include:   Scrisoare standard- care informeaza despre lucrul voluntarului la CNR Profilul voluntarului CNR cu evidentierea cerintelor de baza ( disponibilitate, constiinta) Formularul de aplicare Specificarea voluntarului si mentionarea dificultatii sarcinilor cerute de CNR. Alte informatii despre CNR- ex. scrisori recente, raport anual.     D) Profilul voluntarilor Profilul unui lucrator voluntar al CNR va fi stabilit, mentionind cerintele de baza pentru numirea pozitie voluntarului, si va include:   Interesul de a lucra cu comunitatea roma Constiinta roma/ cunoasterea problememlor ce afecteaza comunitatea roma din Republica Moldova Respectarea orelelor stabilite de munca Abilitatea de a ajunge in mod accesibil la oficiile CNR si/sau in localitati Respectarea oportunitatilor egale Respectarea scopurilor si obiectivelor CNR.     E) Lista specificatiilor si a sarcinilor a) Lista specificatiilor si a sarcinilor voluntarului trebuie sa fie stabilite pentru fiecare domeniu CNR, fiind identificat ca unul corespunzator pentru lucratori. b) Scopul specificatiilor voluntarului este de a identifica calitatle personale, abilitatile si   experienta sau calificarile necesare pentru sarcinile indicate.   Scopul unei liste cu sarcini trebuie de a descrie principalele responsabilitati pentru lucrul fiecarui voluntar. Acest fapt facilitteaza voluntarul si CNR-ul de a cunoaste cit mai bine rolul voluntarului.   (Nota: Intrebarile de intervievare ale voluntarului trebuie sa fie bazate pe lista de specificatii si sarcini. Potrivirea voluntarului cu sarcinile va fi decisiva, fiind un criteriu din specificatiile voluntarului)   negocierile generale ale administartie CNR individual pentru fiecare voluntar deasemenea vor fi indicate la aceasta etapa. Va include: Cine va supraveghea voluntarii Unde vor fiplasati ex. oficiile CNR Orele minime de munca Negocierile pentru rambursarea cheltuielilor     F) Formularul de aplicare al voluntarilor Formularele de aplicare vor cere raspuns la urmatoarele date:   Constiinta roma/ daca e de origine roma Interes fata de/ senzitivitate fata de cultura roma- interese sociale sau alte interese roma Abilitati, experienta, calificari Timp disponibil pentru lucrul voluntar la CNR Alte responsabilitati curente Accesul la transport/ apropierea fata de oficiile CNR sau localitati Numele si adresa voluntaruui aplicant Detalii in caz de condamnare penala, in unele circumstante.     Toata informatia prevazuta in formularele de aplicae va fi supusa confidentialitatii stricte. Formularele de aplicare complcetate vor fi pastrate in oficiu incuiat. La primirea formularelor complectate, CNR va contacta voluntarii aplicanti timp de 2 saptamini pentru a stabili data interviului.   G) Selectie   (i) Interviuri: Procedurile interviurilor de selectie   Staff-ul CNR care este implicat direct in intervievarea voluntarilor, daca este posibil si practic. La intervievare se va lua in consideratie:   Verificarea mediului de intervivare pentru a asigura confort, siguranta si confidentialitate- camera, birou, etc. sa fie pregatite inainte de interviu Primesc aplicatiile voluntarilor Explicati scopul interviului- sa se descopere voluntarii cei mai poriviti pentru oportunitatile valabile- in concordanta cu experienta si interesele Gasierea factelor despre experienta anterioara a aplicantului, inclusiv lucrul voluntar, calificari, training, abilitati Incercati sa stabiliti orice conflict sau interes al aplicantului in legatura cu orice activitate sau program al CNR, financiar, personal sau filozofic. Intrebati daca aplicantul are alte abilitati, interese fata de lucrul voluntar- aflati atitudinea lor fata de voluntariat De unde a aflat potentialul voluntar despre CNR? Ce stiu ei despre serviciile CNR? Intrebati de ce aplicantul este interesat sa lucreze cu CNR/ comunitatea roma Locatia in care este interesat sa faca voluntariat aplicantul Care sint asteptarile aplicantului de la munca voluntara? Ce spera ei sa obtina? Care sint motivele pentru aplicare pentru voluntariat? In cazul in care voluntarii sint interesati de munca senzitiva, ca vizitele: Examinati opiniile aplicantului in legatura cu munca Care sint necesitatile aplicantului- ce spera ei sa obtina in urma muncii de voluntariat cu comunitatile de romi Are aplicantul ca prioritate necesitatile clientelei sau ale sale? Aplicantul va fi rugat sa dezvaluie daca a fost condamnat penal. Voluntarul aplicant pentru munca senzitiva care e riscanta, in cazul nesupravegherii, este rugat sa completeze un formular de acord pentru a cere de la politie un certificat de inregistrari penale. Referintele sa fie verificate inainte de intilnire.   13. Informati aplicantul ca inductia va fi pusa in ordine la primirea raspunsului de la arbitru.   Daca aplicantul nu a specificat ce sarcini il intereseaza, interviul va include prevederi referitoare la oportunitatile de voluntariat la CNR care sa fie compatibile cu abilitatile, experienta si interesele indicate de aplicant.   Daca nu se potrivesc sarcinile indicate cu aplicantul, CNR va oferi alte oportunitati corespunzatoare sau recomandari privind contactarea altor grupuri sau organizatii unde se poate efectua munca voluntara.   (ii) Referinte:   1. Inainte de numire sa fie urmate 2 referinte 2. In cazul in care voluntarii doresc sa lucreze cu grupurile de persoane vulnerabile, cu serviciu de vizite la domiciliu, cel putin o persoana trebuie sa cunoasca date privind experienta/contactul anterior al aplicantului cu persoanele vulnerabile.   Arbitrul poate sa fie (lista nu e exhaustiva):   Supraveghetor anterior de voluntari Asistent la colegiu Administratorul biroului de voluntari Angajat anterior Un membru al politiei Alta organizatie de voluntariat locala/ nationala Administrator al departamentului de servicii sociale     (iii) Securitatea verificarilor:   Politia va verifica voluntarii potentiali implicati in munca senzitiva cu pesoanele vulnerabile, inclusiv copiii. Refuzul de a fi verificat de politie poate interzice aplicantului sa lucreze cu persoanele respective.   (iv) Perioada de proba   Toti voluntarii sint supusi perioadei de proba pe o duratade 3 luni, dupa care ambele parti vor evalua potrivirea voluntarului cu sarcinile si serviciile CNR.   5. ORIENTAREA/INDUCTIA VOLUNTARILOR   Orientarea voluntarilor in cadrul CNR si responsabilitatile lor vor acoperi urmatoarele:   Introducere despre cultura CNR, scopurile sale, valorile si filozofia, istoria si scurta descriere a serviciilor sale. Cum e aplicata in practica munca voluntara- politicile si procedurile CNR, sprijin si supraveghere, rambursarea cheltuielilor, inregistrare-pastrare. Prezentarea staff-ului, utilizatorilor serviciului si a ator voluntari, structurilor CNR, limitelor, locatiilor serviciilor, echipamentului si a facilitatilor. Acordul de voluntariat sa fie intocmit de CNR si voluntar individual. Acordul sa fie semnat de ambele parti, si de supraveghetorul voluntarului.     6. EXERSAREA VOLUNTARILOR   Voluntarii vor exersa pentru realizarea eficace a sarcinilor . Staff-ul implicat in supravegherea voluntarilor vor consulta voluntarii in stabilirea si exersarea unor programe corespunzatoare pentru a mari eficacitatea voluntarilor. Pentru scopurile CNR, exersarea include prezenta la conferinte si intilniri carea au relevanta in desemnarea si dezvoltarea voluntarului. Voluntarii sint incurajati sa isi exprime propriile necesitati de exersare presedintelui CNR.   Toate trainingurile vor include constientizarea si intelegerea Oportunitatilor Egale, Sanatatea, Siguranta si Confidentialitate, inclusiv politicile relevante ale CNR. Astfel de traininguri vor fi deobicei realizate de staff-ul CNR si vor fi o responsabilitate a directorului.   Pentru unele sarcini de voluntariat vor fi necesare exersarea si expertiza specialistului. In astfel de circumstante, CNR va lua in consideratie voluntarii care se vor incadra resurselor potrivite si supune restrictiilor.   CNR nu va acorda resurse pentru exersarea voluntarilor care nu va avea nici o eficacitate in realizarea scopurilor si obiectivelor CNR. Oricum, voluntarii vor fi informati despre eventuale traininguri gratuite sau la un pret accesibil, care ar imbunatati dezvoltarea personala si alte abilitati.   7. SUPRAVEGHEREA SI EVALUAREA VOLUNTARILOR     Fiecare voluntar al CNR va avea un supraveghetor (deobicei un membru al staffului CNR). Supraveghetorul va fi responsabil pentru administrarea zilnica si ghidarea sarcinilor voluntarului. Supraveghetorul deasemenea va ghida si sprijini voluntarul, consulta in luarea deciziilor. Daca sint resurse si timp disponibil, sint prevezute traininguri pentru membrii staffului pentru a conduce si supraveghea voluntarii. Voluntarii trebuie sa primeasca de la supraveghetorii lor informatia si documentatia necesara realizarii eficace a sarinilor de voluntar. Supraveghetorii trebuie sa consulte voluntarii in toate deciziile ce afecteaza capacitatea voluntarilor. Voluntarii sint asteptati sa se prezinte la centru conform programului ( convenit de CNR si voluntar) si trebuie sa informeze supraveghetorul in caz de o absenta eventuala. Absenta continua va rezulta cu examinrea acordului de voluntariat. Supraveghetorul consultindu-se cu voluntarul vor proiecta o lista a sarcinilor ce trebuie realizate de voluntar, timpul posibil de realizarea a sarcinilor, standardele planificate si aplicarea lor. Supraveghetorul si voluntarul periodic vor examina performantele voluntarului si ale CNR. Asta ve include aprecierea expresa a voluntarului, examinarea statutului curent a relatiei CNR- voluntar si dorinta voluntarului de a continua voluntariatul la CNR. Aceasta examinarea va fi inregistrata in scris si va fi strict confidentiala. Supraveghetorul voluntarului este responsabil pentru planificarea calendaristica, realizarea si inregistrarea sesiunilor de evaluare. Actiunile de rectificare vor fi cerute ca rezultate ale evaluarii. Aceasta poate include imbunatatirea sau schimbarea politicii si a procedurii, trainig aditional, trecerea la o alta etapa de voluntariat sau terminarea acordului. Terminarea acordului dintre CNR si voluntar poate avea loc din urmatoarele motive (nu e exhaustiv): Nu sint oportunitati de voluntriat la CNR Politicile si procedurile CNr nu sint aderente voluntarului Sarcinile de voluntariat nu sint satisfacute Comportamentul neadecvat al voluntarului Voluntarul fiind sub influenta alcoolului sau a drogurilor Furtul din proprietatea CNR sau abuzul de echipament si materialeale CNR Abuzul sau tratarea neadecvata a clientelei sau lucratorilor Limbaj sau comportament rasist sau apasator Nerespectarea confidentialitatii Demisia voluntarului de la serviciul de voluntariat     8. CONFIDENTIALITATE   Toata informatia inregistrata de CNR privind voluntarii individuali va fi tratata cu confidentilaitate. Astfel de informatie va fi pastrata in mobilier incuiat si cu parola de protectie in sistemul de inregistrare in calculator.   Similar, voluntarii CNR vor fi rugati sa pastreze cu confidentialitate orice informatie pe carea o dobindesc individual de la persoanele ce se adreseaza la centru in timpul de munca. Nerespectarea confidentialitatii poate duce la terminarea acordulu dintre CNR si voluntar sau luarea altei masuri de corectie.   9. SANATATE SI SIGURANTA   Toti voluntarii vor face cunostinta cu practicile si procedurile de Sanatate si Siguranta ale CNR. Voluntarii noi vor primi o copie a Sanatatii si Sigurantei CNR relatate poiticilor si trebuie sa inteleaga implicarea politicii in voluntariat.   Trainingul si mentiunile scrise despre sigurant personala nu sint stabilite pentru vizitele inafara CNR.   10. OPORTUNITATI EGALE   CNR asigura oportunitati egale in stabilirea, selectarea, sprijinirea si siguranta voluntarilor sai. Procedurile sint monitorizate si examinate cel putin anual pentru a asigura ca nu exista discriminare in experienta voluntarilor actuali sau potentiali sau prezenta unor practici neloiale.   CNR planifica ca toti voluntarii sa lucreze in cadrul oportunitaior egale. Trainingurile ce tin de limbajul sau comportaentul discriminatoriu sau ofensiv este asigurat in timpul inductiei sau orientarii voluntarilor.  
    Contractul de Angajare la CNR clar mentioneaza numarul total de ore lucratoare pe saptamina ale angajatului. Pentru programul complet, numarul total de ore pe saptamina va fi de 35 de ore (7 ore pe zi, inclusiv o ora pentru pauza de masa). Oricum, angajatii pot avea necesitatea de a lucra peste program pentru a realiza obiectivele organizatiei sau ale utilizatorului serviciului. Daca sunt lucrate mai multe ore decit cele mentionate ( 35 de ore pentru programul complet), atunci orele aditionale vor fi considerate ca munca grea.   Finantatorii CNR nu prevad in acordurile de grant si in contracte platile extraprogram. Ca o consecinta, orele aditionale lucrate la CNR de catre angajati pot fi recuperate ca munca grea.Conform legislatiei, un angajat nu poate lucra mai mult de 40 ore pe saptamina intr-o perioada de 17 saptamini. Acest lucru va fi luat in consideratie pentru toate aplicatiile staff-ului pentru orele lucrate peste program.   PROCEDURA ORELOR LUCRATE PESTE PROGRAM (MUNCA GREA):   Lucrul peste programul indicat in contract trebuie sa fie autorizat in prealabil de catre angajator, mentionind motivul si numarul orelor de lucru extraprogram. Formularul de cerere pentru orele de munca peste program trebuie completat de catre angajat si apoi dat angajatorului pentru aprobare. Pot fi cerute dintr-o data nu mai mult de 10 ore de munca peste program. Orele extraprogram cerute trebuie sa fie lucrate timp de o luna. Orele extraprogram nelucrate timp de o luna pot fi lucrate apoi doar cu acordul scris al CNR. Daca acest lucru nu va fi permis, atunci orele vor fi anulate. Daca sint necesare ore aditionale programului de lucru, se va discuta imediat cu CNR si se vor conveni negocierile corespunzatoare. Dar oricum se va tine cont ca sa nu fie aprobate mai mult de 40 ore pe saptamina. Toate orele extraprogram trebuie convenite din timp cu angajatorul.     CNR incurajeaza activ angajatii sa ia ore extraprogram imediat dupa ce s-au acordat si autorizat. Daca lucrati seara tirziu si participati in cadrul unei intilniri, atunci trebuie sa cereti orele in dimineata urmatoare sau chiar in ziua respectiva.   CNR in calitate de angajator are datoria sa asigure ca sanatatea angajatilor nu este supusa riscului, ca rezultat al surmenajului.   UTILIZAREA CALCULATOARELOR LA CNR   Angajatii CNR vor avea necesitatea sa utilizeze calculatoarele CNR pentru a realiza corespunzator sarcinile. Timpul de utilizare a calculatorului variaza in dependenta de timpul de realizare a sarcinilor. Ca minim, toti angajatii CNR trebuie sa aiba ceva experienta in utilizarea calculatorului.   CNR va asigura ca angajatii au suficienta experienta pentru realizarea sarcinilor legate de calculator. Staff-ul CNR va fi instruit sa utilizeze noul software, in caz de unele modificari sau chiar sa utilizeze unele programe noi folosite de CNR. CNR deasemenea va organiza traininguri pentru imbunatatirea abilitatilor la calculator a membrilor staff-ului,la necesitate.   SANATATE SI SIGURANTA Se cunoaste ca utilizarea echipamentului calculatorului poate fi riscanta pentru sanatatea angajatului. Cele mai importante pericole sint: leziunile musculare sau ale oaselor, probleme cu vederea, pielea, si in general oboseala si stres. Pentru a diminua riscul angajatului care lucreaza cu unitati de afisare vizuala, CNR mentioneaza urmatoarele:   1. Luarea pauzelor. Se recomanda ca staff-ul sa ia o pauza de zece minute la departare de calculator dupa fiecare ora de lucru in fata calculatorului. Utilizati oportunitatea de a va afla in afara oficiilor CNR. 2. Pozitia Reglati monitorul la nivelul ochilor dvs. Si la o distanta comfortabila de la ochi ( deobicei dupa lungimea bratelor) Reglati spatele scaunului pentru a va sprijini spatele de jos. Tineti talpa pe podea sau folositi un scaunel pentru picior. Incercati sa lucrati la tastatura tinind inheietura miinii dreapta si lasati spatiu deajuns pe masa pentru a va odihni incheieturile miinilor si miinile. Mutati orice impedimente de pe masa de lucru. Daca utilizati un suport pentru documente, reglati-i pozitia pentru a reduce miscarile capului si a gitului. 3. Citirea pe ecran Pastrati ecranul curat. Reglati pozitia ecranului pentru a evita reflectia. Utilizati jaluzele la ferestre pentru a diminua reflectia, la cerinta. Reglati luminozitatea ecranului daca se modifica nivelele luminii. Ocazional priviti in alta directie decit cea a calculatorului. Evitati situarea geamurilor in spatele locului de lucru. 4. Altele.A face: Deconectati calculatorul/ imprimanta daca nu se utilizeaza, inclusiv si in timpul prinzului. Raportati managerului dvs. simptome medicale neobisnuite. Raportati managerului dvs. problemele calculatorului. Lucrati intr-un loc confortabil.     PRACTICI  UTILE: Pastrati mincarea si bauturile departe de calculator si printer. Daca e posibil, salvati lucrul dvs. pe discheta (A). Lucrul la calculator ce se refera la intreaga organizatie, ca ex. calculele contabile, politicile, trebuie salvate pe hard drive (C). Intotdeauna marcati discurile si puneti-le intr-un loc sigur. Ele sint foarte senzitive si usor de defectat. Daca sinteti ultima persoana care lucreaza la calculator la sfirsitul zilei, iesiti complet din program si scoateti discheta din drivul A. Pe ecranul calcilatorului trebuie sa apara indiciul deconectare. Calculatoarele mai noi trebuie sa se deconecteze automat, altele manual. Deasemenea deconectati tot echipamentul calculatorului si imprimanta. Nu este legala copierea unui program fara permisiunea autorului care are drepturi de autor. Va rugam sa nu copiati programe din calculatoarele de la CNR pentru uz personal sau alt uz . Orice copie neautorizata poate duce la raspunderea disciplinara. Va rugam sa nu utilizati softaware-uri personale la calculatoarele CNR fara permisiunea directorului CNR. Memorizati ca atunci cind inregistrati detaliile personale ale clientilor CNR,toti clientii au drept legal inbaza legislatiei, sa vada orice date scrise sau computerizate tinute de CNR. Va rugam sa stergeti praful de linga calculator, deoarece praful poate afecta sau chiar distruge permanent operationalitatea calculatorului.   Pentru utilizarea internetului si a e-mail-ului se face referire la Politica Telecomunicatiilor.

Politica de Supraveghere

Luni, 19 Aprilie 2010 17:07 Written by
  Procedura de supraveghere este o parte a strategiei de comunicatii a CNR.   Functiile ei principale sint:   Comunicatie Suport(sprijin) Management si Dezvoltare a proiectului     Scopul supravegherii este sa asigure managerilor, supraveghetorilor si staffului un proces formal de comunicatii in afara sistemului de evaluare.   Aceasta procedura nu inlocuieste legatura de comunicatii normale dintre presedinte si staff dar aprovizioneaza o pozitie formala de evaluare a dezvoltarii si discutarea rezultatelor.   Se intentioneaza a fi o forma regulara de comunicatii care se adreseaza:   Stabilirea unor scopuri personale care vizeaza proiectele si obiective organizationale Monitorizarea si evaluarea progreselor in ceeace priveste scopurile Sarcini de lucru/rezultate operationale si a proiectelor/ agentiilor Cerinte de dezvoltare, care rezulta din urmatoarele.     Supravegherea are intentia de a fi un proces cu oportunitatea de a aduce itemii proprii si sa produca realizari in urma discutiei.   Intilniri de supraveghere lunara regulate la ore stabilite mutual, programate din timp. Sa fie acordata prioritate adecvata supravegherii si sa nu fie anulate sesiunile. Daca supravegherea lunara formala trebuie reprogramata, extinzind perioada de o luna dintre sesiuni, o nota adecvata trebuie prezentata din timp.Supraveghetorul sa fie disponibil pentru supravegherea neformala scurta, cit si o mica inregistrare a intilnirii, ex.punctele actiunii, sa fie scrise si copia sa fie prezentata persoanei supravegheate. Pentru supraveghere trebuie sa se prevada un spatiu confidential si comfortabil, pentru premise interne si externe ale CNR. Sa fie acordat timp adecvat pentru supravegherea sesiunilor. Sa se aprobe liniile de ghidaj pentru durata supravegherii sesiunii- 1 ora/1.5 ore. Supravegherile sa se desfasoare fara intreruperi- doar in circumstante deosebite supravegherea poate fi intrerupta. Inregistrarile scrise ale sesiunilor de supraveghere trebuie sa fie pastrate iar o copie sa fie data persoanei supravegheate. Cite o minuta trebuie sa fie impartita in baza programarii prin rotatie de catre supraveghetor si persoana supravegheata. Sa se stabileasca din timp limitele si temeiurile de reguli pentru intilnirile de supraveghere. Durata intilnirior de supraveghere sa se stabileasca din timp. Ambele parti trebuie strict sa tina Agenda de Supraveghere sis a utilizeze timpul productiv. Agenda trebuie sa se refere doar la activitatile CNR si subiectele relevante de supraveghere a lucratorului si dezvoltarea proiectului.     Itemii din agenda sa fie elaborati din minutele anterioare iar persoana supravegheata sa prezinte propria agenda de supraveghere a intilnirilor.   Sa se stabileasca sarcinile convenite.   Confidentialitate   Motivele sa fie discutate in cadrul unei supravegherii confidentiale stricte, in cazul acordului mutual, o problema se discuta in alt context, cerut de lege ca evidenta. Doar presedintele CNR, Supraveghetorul si persoana supravegheata au acces la inregistrarile confidentiale de supraveghere. In cazuri exceptionale, Comitetul Administrativ al CNR, printr-o hotarire mutuala, are acces la inregistrarile individuale de supraveghere, dar numai daca un astfel de acces este justificat de legislatie. Notitele supravegherii trebuie sa fie pastrate intr-un cabinet sigur incuiat pentru a proteja confidentialitatea supravegherii. Ascultarea ambele parti trebuie sa asculte cu atentie si fara intrerupere sis a respecte diferite puncte de vedere, chiar daca dvs. Nu sinteti de acord. Exprimati incurajarea si aprecierea. Ascultati si fiti dornic de a discuta idei relatate proiectului si dezvoltarii proiectului.     Supraveghetorii   Toti supraveghetorii din staff trebuie si ei sa fie supravegheati Presedintele va fi supravegheat de catre un membru numit al Comisiei CNR.     Monitorizare   Presedintele CNR este responsabil de monitorizarea efectivitatii supravegherii staff-ului CNR.     Supraveghetorii trebuie sa raporteze directorului urmatoarele :   Programul sesiunii de supraveghere a staff-ului Numarul de sesiuni effectuate Motivele din cauza carora nu s-au realizat obiectivele Sugestii pentru unele schimbari/imbunatatiri a practicii de supraveghere la CNR.     POLITICA IN DOMENIUL TELECOMUNICATIILOR   CNR nu este o organizatie profit. CNR este raspunzator finantatorilor si publicului pentru utilizarea responsabila si corespunzatoare a fondurilor primite pentru a-si realiza scopurile si obiectivele. Staff-ul este rugat sa duca cont de faptul ca fondurile pentru apelurile telefonice sint limitate, in conformitate cu bugetul alocat de finantatorii CNR. Toate apelurile telefonice trebuie sa fie relatate proiectelor individuale ale CNR.   Sistemele de telecomunicatii ale CNR sint: a) Liniile telefonice in oficiu (+373 22 227099 ; +373 22 244667) b) Liniile de fax in oficiu ( 22 70 99) c) Conectiile la internet si posta electronica d) Telefoane mobile ale oficiului pentru utilizarea in afara.   Sint destinate anumite programe de calculator pentru utilizare de catre CNR, pentru folosirea si accesarea internetului.   1. Utilizarea telefonului. Toate apelurile telefonice efectuate de catre angajatii CNR trebuie sa fie direct relatate serviciului CNR. Din cauza restrictiilor bugetare, apelurile nationale si internationale si cele catre retelele de telefonie mobila sunt limitate. Inainte de a efectua astfel de apeluri, staff-ul CNR este rugat sa constientizeze din timp daca apelul este absolut necesar sau daca o alta forma de comunicatie , ca e-mailul, internetul sau o simpla scrisoare ar aduce acelasi rezultat eficient.   Apelurile relatate serviciului CNR pot fi efectuate de urgenta de pe telefoanele mobile ale membrilor Comitetului Administrativ al CNR. Permisiunea pentru apelurile generale la numere specifice nationale, internationale si numere de mobil care au un impact direct asupra unui proiect specific CNR sau a unui serviciu pot fi convenite cu presedintele.   Sunt anumite apeluri interzise de catre presedinte.   2. Apelurile personale. Angajatii CNR nu sint incurajati sa efectueze si/sau sa primeasca apeluri telefonice personale. Apelurile care sint o necesitate pot fi efectuate in timpul prinzului sau in timpul unor pauze permise.   Apelurile la distanta mare sau cele catre telefonia mobila pot fi efectuate doar in cazurile de urgenta, cu acordul presedintelui sau a managerului. O inregistrare a apelulrilor personale trebuie sa fie pastrata, incluzind ora, data si durata apelului. Angajatilor li se interzice sa transmita numerele de telefoane sau adresele de e-mail ale CNR in alte scopuri decit cele relatate activitatii CNR.   3. Telefoanele mobile. Telefoanele mobile pot fi luate in vizitele la domiciliu sau in alte locuri unde prevede serviciul CNR. Scopul pentru care se ia telefonul mobil in afara oficiului este de a asigura contactul angajatului cu oficiile CNR in cazuri de urgenta si/sau sa informeze CNR despre vizitele tirzii care se termin deobicei la ora de inchidere a oficiilor CNR. Angajatul deasemenea poate fi contactat de catre CNR in legatura cu orice motiv privind obligatiile sale. Nici un apel cu o destinatie indepartata nu poate fi efectuat decit in situatii de urgenta; sa se confirme o vizita tirzie ( deobicei la sfirsitul timpului de lucru) sau sa se confirme ca angajatul merge acasa in loc sa se intoarca la oficiul CNR. Atunci cind telefonul mobil este luat/intors la oficiu, angajatul care intoarce telefonul trebuie sa completeze formularul de luare/intoarcere a telefonului. Doar in circumstante exceptionale telefoanele mobile pot fi lute acasa seara sau in weekend-uri. Pentru vizitele tirzii si utilizarea telefonului mobil, intotdeauna se cere permisiunea prealabila a presedintelui. Telefoanele mobile pot fi luate la evenimente in weekend  daca se cere prezenta CNR, dar cu acordul prealabil al presedintelui. Telefoanele mobile trebuie sa fie prompt returnate oficiilor CNR si se pastreaza intr-o incapere incuiata atunci cind nu este in uz oficial.   Telefoanele mobile sunt mai intii de toate utilizate pentru activitaile CNR. In circumstante obisnuite de lucru, CNR nu asteapta ca sa fie efectuate apeluri telefonice de la telefoanele mobile ale CNR. Totusi, apeluri personale pot fi efectuate/primite in situatii de urgenta sau din alte motive daca un alt telefon nu e disponibil si daca a permis presedintele. O inregistrare a unor astfel de apeluri trebuie sa fie pastrata iar costurile ulterioare se ramburseaza CNR de catre apelant.   4. Utilizarea internetului / E-mail. CNR este conectat la reteaua de internet si opereaza conturi de e-mail. Staff-ul poate utiliza internetul si facilitatile e-mail doar in scopuri relatate CNR. In general, permisiunea de a utiliza internetul este acordata doar penrtu acumularea unor informatii privind proiectele CNR. Pot fi accesate urmatoarele site-uri de catre staff-ul CNR: Sfaturi si informatie despre sanatate, bunastare si beneficii Agentii referitoare la serviciul CNR ex. calatorii, migratie Guvern-Moldova Organizatii nationale voluntare de a suporta CNR Informatie de fonduri si contabilitate Suport tehnic si consultanta referitoare la software si hardware Rapoarte/statistici referitoare la proiectele CNR Comisii de caritate/ Companii Media roma si edituri Alta organizatii, companii sau agentii roma.   Acestea au ca idee generala utilizarea internetului la cerinta staff-lui CNR, online. Daca doriti sa accesati un site care nu se refera la cele mentionate atunci trebuie sa discutati cu presedintele.   Facilitatea e-mail este restrictionata utilizarii organizationale a CNR. Informatia senzitiva sau confidentionala care se refera la clientela CNR sau la furnizarea serviciilor CNR nu va fi trimisa prin e-mail la nici o parte. Membrii individuali ai staff-ului trebuie sa pastreze o copie a e-mailului trimis intr-o mapa, daca e necesar.   NERESPECTAREA ACESTEI POLITICI POATE DUCE LA PASIBILITATEA DE RASPUNDERE A ANGAJATULUI.  

POLITICA DE TRAINING A STAFF-ULUI

Luni, 19 Aprilie 2010 17:02 Written by
    GENERAL CNR este atasat trainingului si dezvoltarii tuturor angajatilor sai. Tot staff-ul CNR are un buget individual pentru training anual si este incurajat sa ia avantajele trainingului care imbunatatesc aptitudinile, cunostintele si satisfactia de munca. Trainingul este crucial pentru dezvoltarea staff-ului si imbunatatirea realizarii obiectivelor CNR.   Trainingurile la CNR poate avea loc in oficiile CNR sau in alte localitati. CNR ramburseaza unele cheltuieli asociate trainingului autorizat de centru. Pentru detalii si cum, ce poate fi cerut, vedeti repere ,,Calatorie si Subzistenta”.   RESPONSABILITATE Responsabilitaea de training a staff-ului ii apartine primordial directorului CNR. El/ ea  identifica necesitatile de training a staff-ului, a Comitetului Administrativ si a voluntarilor, cit si cerintele organizationale. Necesitatea este in mare parte apreciata  prin inductia staff-ului si supraveghere/ procedurile de evaluare si necesitatile organizationale sunt stabilite la intilnirile staff-ului si a Comitetului Administrativ. Staff-ul poate recomanda orice training, daca considera ca convine necesitatilor lor.   PRIORITATI CNR are prioritare trainingurile care au un impact direct asupra activitatii sale si ajuta in colaborarea membrilor staff-ului la serviciu cit si alte scopuri. La stabilirea oricarui program de trainig, CNR ia in consideratie urmatoarele:   Scopurile si obiectivele CNR, dezvoltarea personala si profesionala, capacitatea de lucru, cost, durata si locatia trainingului, sarcinile curente de lucru, timpul anului si oportunitati egale.   INFORMATIE Directorul acumuleaza pentru training informatia dintr-o varietate de surse. Majoritatea informatiei este pastrata intr-un fisier si pe avizierele oficiilor. Staff-ul trebuie sa furnizeze informatie despre orice furnizor al trainingului/ programe relevante postului sau CNR.   CONCEDIU PENTRU STUDII CNR va lua in consideratie aplicatiile pentru concediul de studii cu plata/fara plata din partea membrilor staff-ului, care vor urma cursuri externe din timpul lor propriu si pe cont propriu, ceea ce ar imbunatati performantele lor de lucru. Concediul platit deobicei nu va fi luat in consideratie daca sunt limitate unele fonduri de proiect si/sau exclud astfel de plati pentru un angajat al CNR in primii doi ani de munca la CNR.   APEL In cazul unei neintelegeri privind trainingul, CNR va conveni o noua cerere de reexaminare catre staff si Comitetul Administrativ. Un reprezentant al sindicatelor sau un prieten va asista ascultarea apelatului.   CALATORIILE SI SUBZISTENTA STAFF-ULUI   In calitate de angajat al CNR, puteti cere rambursarea costurilor de calatorie si subzistenta pentru sarcinile de serviciu a CNR.Cerearea pentru fiecare luna calendaristica trebuie sa fie inaintata intr-o forma stabilita de CNR la/inainte de data programata a lunii viitoare. O copie a datelor programate  in anul calendaristic curent pentru cererea dreptului de cheltuieli este afisata in oficiile CNR.   CNR nu returneaza nici un cost de calatorie pentru distanta parcursa dintre CNR si (i) domiciliul dvs. (ii) orice alt loc pe care il vizitati din motive nelucratoare (iii) orice  loc in care executati indatoririle altui serviciu.   Tipurile de voiajuri (tur si tur-retur) pe care le puteti efectua ca fiind angajat la CNR:   Vizitele constructiilor si locuintelor clientilor CNR Vizita clientului in alt loc decit domiciliul sau Vizita unei agentii/organizatii relevante CNR Calatoria spre un alt centru utilizat de CNR pentru prestarea serviciilor Calatoria spre intilnirile cu agentii/organizatii relevante atingerii scopurilor si obiectivelor CNR Calatoria catre cursuri de training/ conferinte in legatura cu serviciul Loc/colectarea banilor in numerar de la bancherii CNR Furnizrea documentatiei contabile catre expertii contabili ai CNR     Lista nu este exhaustiva. Pentru orice voiajuri efectuate in legatura cu serviciul, va rugam sa cautati conducerea directorului din timp.   1. Autobuz si tren   Puteti cere rambursarea costurilor de calatorie legate de serviciu la CNR, daca utilizati autobuzul si/sau trenul. Angajatilor le vor fi rambursati banii doar pentru clasa standard a trenurilor. Calatoriile cu trenul trebuie sa fie aprobate de catre presedintele CNR.   Chitantele pentru rambursarea banilor de calatorie trebuie sa fie furnizate cate CNR inainte ca sa fie efectuata vreo plata. Formularul de cerere trebuie sa fie completat si semnat de catre angajat confirmind ca voiajurile sunt legate doar de serviciu si relatate corect. Presedintele are discretia de a nu rambursa cheltuielile daca nu s-a oferit documentatia necesara.   In anumite circumstante, din cauza postului pe care il detin, unii angajati foarte des calatoresc. Procurarea unui card de calatorie de catre angajat poate fi in interesul ambelor parti. In asa situatie , Comitetul Administrativ poate decide din timp permiterea in baza ghidului CNR. Formularul de cerere pentru cheltuieli trebuie sa fie completat si inaintat impreuna cu cardul de calatorie relevant.   2. Utilizarea propriei masini de catre angajatori.   Utilizarea propriei masini de catre angajat pentru scopuri lucratoare autorizate va fi rambursata la o rata in dependenta de distanta in km, stabilita de Comitetul Administrativ al CNR.   Inregistrarile distantei in km trebuie sa fie pastrate dupa orice voiaj asociat serviciului si transmise lunar in forma stabilita  la/inainte de data stabilita in conformitate cu programul CNR. Formularul de cerere trebuie sa fie completat si semnat de catre angajat confirmind ca voiajurile sunt legate doar de serviciu si relatate corect.   Angajatii trebuie sa prezinte evidenta catre CNR referitor la asigurarea auto adecvata, daca masina lor va fi utilizata pentru transportul clientilor CNR sau altor parti legate de activitatile CNR. Angajatii au datoria de a informa companiile de asigurare respective ca masinile sint utilizate in scop lucrativ.   3. Angajatii implicati in munca internationala pentru CNR   Un angajat CNR poate fi rugat sa reprezinte CNR in afara tarii ca parte a sarcinilor de serviciu. In astfel de circumstante CNR va aranja si plati din timp zborul international si cazarea, consultind angajatul.   4. Munca tirzie  (dupa 21.00) si serviciul taxi   La ocazii rare, un angajat al CNR poate fi rugat sa indeplineasca unele sarcini pentru CNR dupa ora 21.00 (asistarea la o intilnire a unui comitet extern sau o reprezentare nationala). Daca este acceptabil sa faceti astfel (ex. distrugerea transportului public, siguranta personala) presedintele CNR poate fi de acord sa ramburseze costul unui bilet de calatorie cu taxiul de la locul de munca spre casa.   CNR deasemenea va rambursa costul calatoriilor cu taxiul in urmatoarele situatii:   Angajatul are o dizabilitate, dificultate de mobilizare sau o problema cu boala mentala, care creaza imposibilitatea sau dificultatea de a utiliza alt transport public Munca ce implica transportarea unui pachet greu, voluminos, sensibil (ca CD-uri cu inregistrari a datelor din contabilitate/ a staff-ului/clientilor) sau a unui pachet valoros Munca ce implia colectarea banilor (o suma mai valoroasa)/ sau a cecurilor de la /spre bancherii CNR Transportarea a trei membri ai staff-ului/ voluntari/ clienti pentru o functie sau facilitate a CNR Alte circumstante in care e mai convenabil sa utilizezi taxiul (ex. greva transportului public)     5. Subzistenta   Deasemenea puteti cere costul de subzistenta daca asistati la un evenimet legat de activitatile CNR, daca asa evenimente exclud aprovizionarea cu hrana sau intremarea insotitorilor. Perioada minima de absenta de la CNR pentru a califica subzistenta este trei ore. Chitanta pentru alimentatie si bauturi va fi atasata cererii dvs. Si va fi rambursata de catre CNR.   Este responsabilitatea angajatului sa asigure prezentarea cheltuielilor lunare de calatorie si subzistenta la/inainte de data programata. Astfel de prezentari a cheltuielilor pot fi aminate doar pentru a doua luna, la discretia presedintelui.  

CONCEDIU MEDICAL/ POLITICA DE PLATA

Luni, 19 Aprilie 2010 16:55 Written by
    (Nota: Cititi Staff III- Procedura de sanatate pentru absente medicale pe o peroada mai mare de 4 saptamini in total)   In calitate de angajat al CNR, dvs. beneficiati de plata medicala  conform Statutului Platii Medicale, in perioada concediului medical: Se plateste si de CNR si de organele abilitate in conformitate cu Statutul Platii Medicale.   Plata medicala a CNR este plata de baza normala, incluzind orice stipulare din statut. Plata partiala este jumatate din suma platii norale de plata.   In orice circumstante, suma totala a platii medicale nu poate depasi plata de baza. Calcularea platii medicale pe o perioada de 12 luni se efectuaeaza din momentul inceperii concediului medical. Angajatii trebuie sa raporteze despre boala sau vatamare angajatorului in prima zi lucratoare, in caz de absenta. Se mai indica motivul absentei, daca e posibil, data intoarcerii la serviciu. Daca membrul staff-ului nu are posibilitatea sa faca acest lucru din cauza naturii bolii sale, atunci CNR-ul va accepta rapoarte ale absentelor medicale din partea membrilor familiei sau a prietenilor.   Dupa a patra zi de absenta trebuie sa prezentati o nota scrisa de dvs.(daca e permis de CNR) sau un certificat medical de la medic. Pentru o perioada de o saptamina sau mai mult, pentru fiecare saptamina se prezinta un certificat medical de la medic. In unele cazuri, CNR poate accepta un certificat medical de la un practicant medical neinregistrat, de exemplu un practicant medical in osteopatie, acupunctura. Toate certificatele medicale trebuie sa fie prezentate directorului CNR sau dependintelor CNR. Daca sunteti bolnav sau vatamat in concediu si prezentati un certificat medical, perioada indicata in certificat va fi clasata ca concediu medical in loc de concediu. Angajatul, conform Statutului Platii Medicale, trebuie sa primeasca plata medicala de la CNR daca corespunde cerintelor platii. CNR va informa in scris staff-ul despre ineligibilitatea pentru plata medicala. Atunci staff-ul trebuie sa ceara benefici statale.   PROCEDURA BOALA-SANATATE A STAFF-ULUI   Aceasta se foloseste cind un angajat este bolnav pe o perioada neintrerupta de 4 saptamini si angajatul nu a dat nici o data a intoarcerii sale la serviciu timp de 8 saptamini de la prima zi de boala.   Angajatul trebuie sa fie informat despre intentia CNR-ului de a implementa Procedura a III-a de Sanatate a Staff-ului  si ca el va obtine reprezentanta.   CNR va consulta angajatul privitor la procedura.   Pasi:   Angajatul va fi informat in scris despre implementarea Procedurii a III-a de Sanatate a Staff-ului. Angajatul va fi intrebat in scris daca confirma data intoarcerii la serviciu (daca o astfel de confirmare nu a fost primita anterior). CNR va scrie angajatului referitor la obtinerea permisiunii(de la angajat) ca sa ofere posibilitatea CNR sa ceara raport medical de la medicul internist general al angajatului. CNR este responsabil de achitarea costurilor pentru raportul medical. Angajatul are dreptul sa vada raportul medical. Daca raportul medical mentioneaza ca angajatul va avea posibilitatea sa se intoarca la serviciu timp de 12 saptamini de la prima zi a bolii, nu mai e necesara alta actiune daca angajatul revine la serviciu chiar in ziua de intoarcere stabilita. Daca raportul medical mentioneaza ca angajatul va avea posibilitatea sa se intoarca la serviciu timp de 12 saptamini de la prima zi a bolii dar nu va fi capabil sa indeplineasca toate cerintele functiei sale, atunci CNR va consulta angajatul privind reorganizarea/ modificarea functiei ajutind lucratorul sa fie capabil sa realizeze lucrul. CNR deasemenea va incerca sa gaseasca o munca alternativa pentru angajat in cadrul CNR. Acest lucru poate include reantrenament si mai multe aranjamente flexibile de lucru. Astfel de alternativa va lua in consideratie capabilitatea angajatului si limitele capacitatii de sanatate. Daca raportul medical prevede ca angajatul va fi bolnav mai mult de 12 saptamini si daca nu este mentionata nici o data de intoarcere, atunci lucratorul va fi rugat sa se retraga pe motiv de boala. Angajatul va fi informat in scris despre (i) aplicarea pentru retragere pe motiv de boala; (ii) informatia care le-a fost oferita; (iii) procedura de apel impotriva unei astfel de decizii.  Din moment ce angajatul a fost atentionat, el va primi plata pentru perioada de atentionare. Daca raportul medical determina ca angajatul este sanatos, Comitetul Administrativ al CNR va stabili un subcomitet peronal pentru a investiga cazul. Asta ar putea include formarea unui raport medical independent sau a unei actiuni conform procedurii disciplinare a CNR.   PROCEDURA DE INDUCTIE A STAFF-ULUI   Scopul procedurii de inductie este sa sprijine si sa obisnuiasca noii lucratori ai CNR, sa furnizeze informatie practica si sa familiarizeze noul lucrator cu sarcinile de lucru. Aceasta inglobeaza analiza experientei, a aptitudinilor si cerintelor noilor lucratori si furnizarea informatiei proprii, a facilitatilor de a stabili efectiv lucratorii in functia lor.   Responsabilitate Presedintele CNR este responsabil pentru inductia formala a staff-ului. Comitetul administrativ este responsabil pentru inductia directorului. Tot staff-ul CNR este asteptat sa contribuie neformal la ghidarea si sprijinirea noilor membri ai staff-ului.   Perioada de Inductie Termenul de inductie este de 3 luni, chiar daca majoritatea procesului de inductie are loc in perioada primei luni de serviciu. Datele cheie ale procedurii sunt prima zi, prima saptamina, prima si a treia luna de lucru.   Intilnirea de orientare (prima zi la CNR) Aceasta intilnire are loc intre presedinte si noul membru al staff-ului. Catalogul de inductie al CNR este utilizat ca baza si ghid pentru intilnire.   In primele zile, noii membri ai staff-ului primesc o prezentarea CNR-ului si pozitia lor in cadrul caritatii. Sunt mici introduceri staff-ului CNR si colectii de detalii personale si de plata. Un pachet de inductie a CNR ( care consta din Politici si Practici ale CNR, detalii scrise ale istoriei CNR, proiecte si structuri si o lista de contacte relevante postului) este deobicei data staff-ului in prima zi.   Perioada de familiarizare (prima saptamina de lucru) Perioada include familiarizarea cu localitatile,echipamentul, facilitatile si utilitatile CNR,    contextul postului si introduceri neformale partilor interne si externe si realizarea unui numar limitat de sarcini. Se explica menajul general ca: completare, inregistrare si cererile de cheltuieli. Se acorda timp pentru citirea Pachetului de Inductie si cunoasterea staff-ului.   Perioada de dezvoltare (de la 1 la 4 saptamini de lucru) Aceasta este perioada cind lucratorul devine mai familiar cu detaliile serviciului si are un numar mai mare de sarcini. Lucratorii nu sunt asteptati sa cunoasca totul la sfirsitul acestei perioade dar trebuie sa inteleaga la un nivel inalt ce e CNR si cum functioneaza, pastrind confidentialitatea in serviciul sau.   Examinarea inductiei (Prima, a doua si a treia luna de angajare) Inductia este examinata dupa o luna de angajare pentru a clarifica ce mai trebuie inca sa invate  angajatul. Sunt doua examinari lunare ulterioare, realizate ca o parte a procedurii interne de supraveghere a CNR.  
    CNR nu accepta agresiunea fizica, verbala, sexuala sau amenintari de orice gen din partea unei (unor) persoane, inclusiv beneficiarii CNR.   Procedura Daca sinteti cu un beneficiar al CNR intr-un oficiu sau in alt loc si observati un pericol personal, atunci imediat sfirsiti sesiunea si parasiti locul.   Daca situatia apare in oficiile CNR, gasiti angajatul CNR corespunzator si responsabil pentru acea zi si informati-l referitor la problema dvs. Daca situatia apare in alta parte, va rugam sa informati presedintele CNR cit mai curind posibil.   Daca angajatul corespunzator al CNR lipseste, consultati un alt membru al staff-ului CNR/ al Comitetului Administrativ/ voluntar si impreuna decideti ce actiune trebuie de intreprins. Orice decizie asupra actiunii trebuie sa fie bazata pe evaluarea risului sigurantei tuturor persoanelor din cladire. Exemple de astfel de actiuni pot servi: discutia cu clientul/ cererea de a parasi locul de catre persoana in cauza/ contactarea politiei.   Raportare Membrii staff-ului trebuie sa prezinte presedintelui un raport in scris a oricarei situatii ce implica agresivitatea clientului, cit mai curind posibil dupa incident. Aceasta se cere pentru inregistrarea scopurilor si a recomandarilor pentru imbunatatirea sau schimbarea politicilor si procedurilor CNR.   Un afis care atentioneaza clientii ca hartuirea intentionata este o infractiune pedepsita conform legislatiei, trebiue sa fie afisat in toate oficiile CNR.   RETENTIA/PASTRAREA INREGISTRARILOR (RAPOARTELOR) LA SERVICIU Inregistrari Perioada minima de retentie Formulare de aplicare Durata angajarii Referinte primite 1 an Concediu anual 3 ani Absente / Concediu medical 3 ani Absente/Concediu neplatit/ special / de nastere 3 ani Aprecierea performantelor 5 ani Repartizare/transfer/ training(antrenament) 2 ani Motive disciplinare 2 ani Informatii privind plati si taxe 6 ani Referinte furnizate si inregistrari relatate 5 ani din data de referinta/ sfirsitul serviciului Inregistrari sumare ale datelor de serviciu 10 ani Inregistrari ale accidentelor sau vatamarilor in timpul serviciului 12 ani

În Cazul În Care Aveți Nevoie De Ajutor

*

 

 

Întrebare? Apel

Linia noastră de asistență este disponibilă
Ore pe zi:  TEL: +373 22 227099
Luni - vineri: 9:00 - 17:00
Sâmbătă: zi libera

 

Aveți nevoie de sprijin?

Adresa:
str. A.Mateevici 109/1, bir. 306-307
Numărul de fax: +373 22 244667
www.roma.md
 

Scrie-ne acum

Mai jos sunt câteva linkuri interesante pentru tine:
info@roma.md